Freud’u Okumak
Freud’u Okumak, Freud’un eserlerini kronolojik bir sırayla ele almaktadır. Yazar Jean-Michel Quinodoz, Freud’un eserlerinin kronolojik olarak okunmasının ya da kişinin ilgisini çeken kitap ve makalelerle okuma sürecine devam etmesinin farklı sonuçlar doğurabileceğinden bahsetmektedir.
Kronolojik okuma, Freud’un hangi dönemlerde hangi konulara odaklandığını anlamak ve düşüncelerinin nasıl evrildiğini gözlemlemek açısından önemli bir fırsat sunmaktadır. Eserleri ardı ardına ve kesintisiz bir şekilde okumak, bu gelişimi daha iyi kavramayı sağlamaktadır. Ancak, yazar, kronolojik okumanın oldukça zaman alıcı bir süreç olduğunu da vurgulamaktadır. Öte yandan, yalnızca ilgiyi çeken kitapların okunması, eserleri derinlemesine inceleme, üzerinde düşünme ve tartışma avantajlarını sağlamaktadır. Bu yöntem, belirli konulara daha derinlemesine ve yoğun bir şekilde odaklanmayı mümkün kılmaktadır.
Bu kitap, Jean-Michel Quinodoz ve arkadaşlarının 1988 yılında Psikanaliz Derneği’nde geliştirdikleri bir fikirle başlamıştır. Bu fikir doğrultusunda, 15 psikanalist, Freud’un eserlerini kronolojik olarak incelemek üzere bir araya gelmiş ve üç yıl süren bir çalışmaya imza atmışlardır. Bu süreçte, Freud’un eserlerini üç farklı döneme ayırarak derinlemesine incelemişlerdir.
Seminerler, on beş günde bir toplanarak gerçekleştirilmiştir. Her oturumda, önceden seçilen bir eserin okunması, akılda kalan soruların grup halinde tartışılması, her katılımcının eser üzerine kısa bir metin hazırlayıp sunması beklenmiştir. Ayrıca, eserin o dönemin tarihsel bağlamındaki yeri, Freud’un hayatıyla olan ilişkisi ve eserde keşfedilen kavramların listelenmesi de ele alınmıştır. Seminerin bir diğer önemli amacı ise, eserin Freud sonrası literatürle olan ilişkisini incelemek olmuştur. Her oturum, seminer raporu ve tartışmanın özetinin yazılmasıyla sonlandırılmıştır.
Kitabın içeriği, seminerlerin model alınmasıyla şekillenmiştir. Kitap, tıpkı seminerlerde olduğu gibi üç bölümden oluşmakta ve her bölümde Freud’un tek bir eseri ele alınmaktadır. Her bölüm başlığı, belirli bir yapıya göre düzenlenmiştir. Bir bölüm içeriği şu şekildedir; Öncelikle eserin kısa bir tanıtımı yapılmakta, ardından Freud’un özel hayatı incelenmekte ve bu hayatın esere olan etkisi ile tarihsel bağlamı değerlendirilmektedir. Son olarak eserin keşfedilmesi bölümüyle sonlanmaktadır.